03. Germu - Dharapani

30 april 2013 - Chame, Nepal

Stralend weer, geen wolk. Word nog bijna liefhebber van wierook, ga het steeds lekkerder vinden ruiken. De binnenplaats van het guesthouse geurt heerlijk zo om 6 uur. Muesli met banaan en melk, ik krijg het weg maar daar is ook alles mee gezegd. Zo langzamerhand lopen we het Tibetaanse gedeelte van Nepal binnen: andere bouw van huizen en meer Tibetaanse gezichten.
Oude ambachten te over: een echt weefgetouw wat gebruikt wordt en een boer die een ploeg de grond in duwt terwijl 2 ossen ervoor aan het trekken zijn.
Af en toe lopen we door stroken marihuanaplanten. Roken is hier streng verboden maar zie.
Voor een groot gedeelte lopen we over de onverharde weg heen omdat delen van het pad weggevaagd zijn door kleine lawines. Maar wanneer we het pad weer opgaan is het raak: steile stukken en da's erg wennen. Maar ja we moeten door. We lopen in ieder geval naar Tal  en da's zo'n 5 uur. Tal ligt achter een hoge kam dat het nauwe dal afsluit en dat betekent weer steil. Sam de drager wiegt met 30 kg de hoogte in. Achter de kam ligt een soort uitgestrekte grijze delta met in de achtergrond het dorp. Het is een dramatisch mooi gezicht. Zowel bij Kees als bij mij hebben de steile stukken erin gehakt en op het grasveld van het restaurant gaan we languit op een matrasje voordat het eten komt. En even vallen we in slaap totdat een onweer  ons wakker maakt . Wolken pakken zich samen maar regen blijft vooralsnog uit. We eten chickenmomo's, Sam en Razan de onvermijdelijke Dahl Bat.
We besluiten nog 2 uur door te lopen zodat we morgen minder hoeven(redelijk zwaar) en we dan een dag gewonnen hebben op het schema.
Na het eten en het slapen gaat het weer een stuk beter.
Na precies 2 uur en 3 hangbruggen, waarover  het geweldig lopen is, komen we aan in het New Tibet Guest House aan het eind van Dharapani. M'n schouderspieren doen zeer en als  ik weer opsta kan ik m'n armen haast niet bewegen. Gelukkig trekt het snel weg,  ook geholpen door de warme douche. Weliswaar moeten we er gehurkt onder zitten maar ala, warm is warm.
Kees heeft een bijzondere Tibetaanse lasagne, ik hou het bij rijst en curryaardappelen. Tomatensoep vooraf. Het is goed eten. Razam zorgt goed voor ons, hij blijft maar vragen of we dit of dat niet willen. Appeltje na op ons verzoek want fruit is er een beetje bij ingeschoten. Inmiddels regent het keihard..... We gaan om half negen naar bed. Het feit dat we weer een koning hebben na 100 jaar wordt luidkeels door een drager ons toegeschreeuwd. We blijven nog even kijken naar de tv maar dat "breaking news" verschijnt alleen op de lopende tekstbalk in het Nepalees onder in het scherm. Subiratu.